Met slecht materiaal is de lol van het fokken en opleiden of rijden van je paard er snel vanaf. Je paard is nukkig, stijf en maakt de verwachting niet waar. Lost je zadel het op?

fokkerrijWaar doe je het allemaal voor?

Als fokker werk je aan de toekomst. Voor jezelf, voor het stamboek en voor de hele paardensport.
Niets mooiers dan een gezond veulen zien opgroeien. Eerst dartel bij de merrie in de wei, daarna als lelijk eendje in de groep. Op driejarige leeftijd de omslag naar een geproportioneerd paard, met hopelijk uitmuntende bewegingen en een fijn koppie erop.

  • Toch gaat het soms mis. Ergens in het hele traject van zadelmak maken, beleren, en concoursklaar maken gaat de glans er wat af.
  • De bewegingen worden minder spectaculair.
  • De eerste blessures dienen zich aan.
  • Of je paard laat zich toch niet zo fijn bewerken als dat je had verwacht.

Datzelfde kan je overkomen als je niet fokt, maar zelf rijdt. Bij een nieuw aangekocht paard voor de recreatie of de sport.

Dipje of probleem?

Een dipje na een maand of drie hoort erbij, lijkt het soms wel. Maar wat als het meer is dan een dipje? Hoeveel tijd mag er zitten tussen de eerste signalen en het ingrijpen van de ruiter of eigenaar?

Een paard dat minder gaat presteren, geeft een signaal. Iets zit er ergens niet helemaal lekker.

Kan het aan het zadel liggen?

Dat kan heel goed. Want een goed zadel is nog niet per definitie een zadel dat goed past op jouw paard. Of het paste eerst prima, maar je paard heeft zich zo ontwikkeld dat er een totaal ander plaatje is ontstaan.

Je kunt als ruiter en als fokker niet alles weten.

Je bent specialist op jouw gebied. Maar het zou zonde zijn als jouw inspanningen teniet worden gedaan door een soort van materiaalpech. Want een slecht passend zadel is een stoorzender die uiteindelijk zoveel last oplevert dat je paard steeds duidelijker signalen geeft.

  • Het begint met slecht ontspannen, weglopen onder de ruiter, onrust in het hoofd.
  • Misschien is je paard al vervelend bij het opzadelen.
  • Wendingen gaan moeizaam, en de volgende dag is het paard gevoelig op de rug.
  • Bij het springen zijn er net iets te vaak van die onverklaarbare weigeringen
  • De werkwilligheid in de dressuur was er eerst wel, maar lijkt te verdwijnen en hoe meer je traint, hoe slechter het gaat.

Geef je de moed op?

veulen Hünxe 2013 500Uiteindelijk is de lol er voor jou en je paard wel af. Rijden is niet leuk meer, niet met dit paard. Als fokker doe je afstand en hoop je op een volgende kans – met meer geluk. Als professional meld je de eigenaar dat het paard toch teleurstelt en dat hij zijn geld beter ergens anders in kan stoppen.

De grote blinde vlek in heel veel van dit soort gevallen, is het zadel. Je paard is immers van top tot teen nagekeken. De ruiter presteert met andere paarden wél. Maar hoe zit het met je zadel?

Of geef je het nog een kans?

Zekerheid krijg je maar op één manier. Door de specialist ernaar te laten kijken. Niet de zadelverkoper in de winkel, maar een deskundige op het gebied van bewegingsleer van zowel paard als mens, en paard en zadel. Wij noemen zo’n doorlicht-analyse een privé-masterclass. Alle aandacht voor jou en je paard, met gelegenheid om je paard in beweging te zien en jou het verschil te laten voelen.

Zo’n sessie kost tijd, geld en energie. Maar het levert je ook wat op. Zekerheid, want als je zadel goed is, zeggen we het óók. Inzicht, zodat je voortaan toch echt anders kijkt naar zadels en weet waar je op moet letten. En energie, want als het wél aan het zadel ligt en wij het kunnen oplossen, vergeet je het afgelopen half jaar en ga je terug naar die driejarige; een plezier om naar te kijken én om mee te rijden.

Wil je ook zekerheid voordat je een beslissing gaat nemen over hoe nu verder? Bel ons en boek zo’n privé-masterclass. Voordat je dingen gaat doen waar je spijt van krijgt. 
Laten we afspreken!

Ga je of laat je je paard binnenkort zadelmak maken? Dan kun je het hele bovenstaande verhaal voorkomen door direct te beginnen met een aanpasbaar zadel. Lees dit artikel maar eens: ‘Beleren doe je met je duurste zadel’.